Anita Kažemāka - "Skriešana ir mans darbs, hobijs un dzīvesveids!"


Anita Kažemāka ir 2017. gada Latvijas čempione maratonā, sasniedzot finišu divās stundās, četrdesmit astoņās minūtēs un četrdesmit deviņās sekundēs. Anita ir arī Lattelecom Riga Marathon galvenā trenere un programmas "Mans pirmais maratons" trenere. 

Cik sen Tu jau nodarbojies ar skriešanu? 

Sportot sāku jau no pirmās klases, no trešās klases sāku trenēties soļošanā un trīspadsmit gadus nodarbojos ar soļošanu un pirms četriem gadiem, 2013.gadā, pametu soļošanu un sāku skriet. 

Pastāsti nedaudz par savu ikdienu - cik daudz laika Tu velti treniņiem, cik bieži ir sacensības? 

Treniņi man ir katru dienu. Pirmssacensību periodā treniņu process ir intensīvāks, kad tās ir desmit reizes nedēļā,  un pa vidu atpūtas periodā tās ir septiņas reizes nedēļā. Tādā ziņā man nav brīvdienu. Ziemā trīs mēnešus dzīvoju ārpus Latvijas, pavadu šo laiku dienvidos Portugālē klimata un laikapstākļu dēļ. Tur es varu trenēties nedomājot par to, vai ir slidens vai auksts un neuztraucoties par saaukstēšanos, līdz ar to siltajās zemēs nav ierobežoti treniņu apstākļi. Sacensības ir vidēji vienu reizi mēnesī, vasarā tās ir pat divas līdz trīs reizes mēnesī, kurās piedalos gan Latvijā, gan arī ārzemēs. 

Kā pareizi jāuzņem ūdens skriešanas laikā un kas vēl jāņem vērā, skrienot tik garu distanci?

Maratonā es zinu, ka aptuveni ik pēc pieciem kilometriem uz galda būs ūdens pudele ar manu vārdu, jo to organizatori nodrošina elites sportistiem. Skrienot organisms zaudē šķidrumu un mineālvielas, tādēļ ir svarīgi uzņemt ūdeni un tas ir neatkarīgi no distances. Ūdens jāuzņem visiem, kuri skrien, lai neveidotos ķermeņa dehidrācija. Skrienot ir jātērē uzņēmtās vielas, nevis organisma rezerves. Pirms maratona neko specifisku ēst nevajag un sacensību nedēļā vispār neko nevajadzētu eksperimentēt ar ēdienu. Ēd to, ko ēd ikdienā un pie kā kuņģis ir pieradis - vieglas brokastis maratona rītā kā katru rītu. Pēc finiša noteikti nepieciešama kvalitatīva ēdienreize, kas satur visas uzturvielas, lai organisms varētu atjaunoties un atgūt spēkus. 

Cik ilgs laiks ir nepieciešams, lai organisms atgūtos pēc 42 km skrējiena? 

Katram tas ir individuāli. Atkarīgs no trenētības pakāpes un kādi bijuši treniņu procesi. Personīgi man sajūtu līmenī vajadzīgas trīs līdz četras dienas, bet vispār divas līdz trīs nedēļas vēl jūtu treniņos nedaudz nogurumu muskuļos. Pēc tik garas distances atjaunošanās notiek lēnāk.

Kāda ir garākā distance, kādu esi noskrējusi un kas ir tāds, ko Tu vēlētos īstenot kā skrējēja? 

Garākā distance, kādu esmu noskrējusi līdz šim, ir piecdesmit pieci kilometri - Siguldas kalnu maratons. Ko tādu gan vairāk nevēlētos atkārtot. Skriešanai man tomēr labāk patīk gluds reljefs. Tas, ko es gribētu īstenot savā dzīvē, ir izskriet visus kontinentus.

Ko Tu vēl dari papildus skriešanai? 

Individuāli palīdzu cilvēkiem pareizi trenēties, sabalansēt treniņu slodzi, pielāgojot to darbam, ikdienas notikumiem un veselības stāvoklim. Trenēju dažāda vecuma cilvēkus. Viens no maniem audzēkņiem ir pasaules čempions soļošanā veterāniem. Jaunākajam audzēknim ir trīspadsmit gadu. Lattelecom Riga Marathon ir vienīgais, kur es vadu grupu treniņus un šogad esmu arī "Mans pirmais maratons" trenere. Šajā programmā piedalās dažādi cilvēki - gan tādi, kuri skrien desmit kilometrus, gan arī tie, kuri vēlas noskriet pusmaratonu un maratonu. Kopā sportā esmu septiņpadsmit gadus un kā trenere darbojos piecus gadus. Skriešana pēdējo gadu laikā ir kļuvusi ļoti populāra pasaulē un arī Latvijā, par ko liecina arī lielais dalībnieku skaits šogad Lattelecom Riga Marathon, kas sasniedza gandrīz trīsdesmit trīs tūkstošus. Vēl es lasu lekcijas par uzturu un fiziskām aktivitātēm - atsevišķi un abi kopā - lielākoties dažādās organizācijās vai pēc pasūtījumiem. Ne tikai skrienu pati, bet arī organizēju skriešanas sacensības citiem. Paralēli visam iepriekš minētajam, esmu vēl arī studente un šogad pabeigšu Uzturzinātnes maģistra programmu. 

Tu esi trenere citiem, bet kurš trenē Tevi un vai Tev ir kāds īpašs cilvēks, kurš Tevi iedvesmo?

Mans treneris ir Aleksandrs Prokopčuks. Man nav tāds viens cilvēks, bet es iedvesmu gūstu no vairākiem cilvēkiem, paņemot kādu vienu mazu lietu, kā motivācija, attieksme, iemesli, kāpēc cilvēks kaut ko dara. 

Cik stingra diēta ir jāievēro profesionāli nodarbojoties ar sportu? Ir kas tāds, ko kategoriski nedrīkst lietot uzturā? 

Uzturam ir ļoti liela nozīme, jo uzturs ir mūsu degviela. Mans ķermenis ir mana mašīna un cik kvalitatīva ir degviela, tik arī labi tas strādā. Uzturā nelietoju kečupu, majonēzi, ļoti minimāli lietoju sāli, neēdu ātrās ēdināšanas ēdienus. Pamatā mana ēdienkarti veido dārzeņi, graudi, augļi, gaļa, zivis un pākšaugi. Visu gatavoju sautētu vai ceptu cepeškrāsnī. Dzeru daudz ūdens. Man ļoti garšo saldumi, bet to daudzumam ir jābūt ierobežotam. Var atrast arī "labos" saldumus - rieksti, žāvēti augļi, marmelāde un melnā šokolāde. 

Vai Tu lieto arī kādus uztura bagātinātājus? Piemēram, glikozamīnu, magniju vai zivju eļļu? 

Konsultējos ar Latvijas Olimpiskās vienības dakteri par uztura bagātinātājiem. Periodiski lietoju - magniju, glikozamīnu, zivju eļļu, kalciju, C un D vitamīnus. 

Cik ilgs laiks ir nepieciešams cilvēkam, kuram skriešana ir hobijs, lai sagatavotos 42 km maratona distancei? 

Vislabāk būtu, ka tas ir gads. Atkarīgs no tā, cik ir darīts pirms tam, cik ir skriets pirms tam. Jo labāka sagatavotības pakāpe, jo gatavošanās ilgums var būt īsāks, bet ne īsāks par četriem mēnešiem, vēlreiz uzsveru, tas ir atkarīgs no katra skrējēja individuāli. Nepieciešams piemērots treniņu process, sabalancēts uzturs un vispārattīstošie vingrinājumi dziļās ķermeņa muskulatūras nostiprināšanai, jo tas ir mūsu ķermeņa balsts. Iesildīšanās, atsildīšanās pirms un pēc treniņiem, jāstiepjas. Jāpiedomā pie organisma atjaunošanās, piemēram, pirts, vanna, masāža reizi divās nedēļās līdz reizi mēnesī. Visiem pirms treniņu uzsākšanas jāveic ir slodzes tests, jānoskaidro aerobie un anaerobie sliekšņi, lai varētu pilnvērtīgi trenēties. Mēdz būt gadījumi, kad pēc testa rezultātiem cilvēks nemaz nevar skriet tik intensīvi. Vēl vajadzētu uztaisīt asinsanalīzes - subjektīvi var justies labi, bet objektīvi var būt pavisam cita aina. 

Kas ir Tavi hobiji? 

Skriešana ir mans darbs, hobijs un dzīvesveids - viss vienā. Bet man patīk adīt zeķes, lasīt grāmatas - vairāk biogrāfisko un zinātnisko literatūru, patīk gatavot ēst mājās. 

Kāda ir labākā atpūta Tev? Kā Tu relaksējies? 

Labākā atpūta ir būt pie dabas, kur ir miers, klusums. Jā, būt pie dabas ar mīļajiem cilvēkiem - man tā ir vislabākā atpūta. 

Farmaceites Blogs

Farmaceites Blogs
Rekomendētie raksti × +